Na každém bloku Jaderné elektrárny Temelín je kromě jiného velká kobka, kde jsou vedena potrubí s horkou vodou a parou. Celkem osm trubek, každá o průměru 600 mm. Na moderních elektrárnách v Německu jsou podobná potrubí od sebe oddělena betonovou zdí. Na Temelíně bylo zvoleno řešení jiné, s kterým ale odpůrci atomu nesouhlasí. Požadují, aby vlastník Temelína dostavěl mezi jednotlivá potrubí zdi s betonu. Analýzou bylo zjištěno, že současné řešení je dostatečné a stavba zdí by bezpečnost zařízení nezvýšila. Bude však investováno do diagnostického systému. Ten bude stát mnohem více finančních prostředků, než betonové zdi a bude i účinnějším řešením.
Rakouské ministerstvo pro životní prostředí nedávno prohlásilo, že je spokojeno s přístupem české strany k plnění smlouvy z Melku a že vítá instalaci diagnostického systému u známého potrubí s párou a napájecí vodou. V prohlášení je docela uvedeno, že ministerstvo žádnou stavbu betonové zdi nepožadovalo!
Tato zpráva samozřejmě „naježila“ rakouské odpůrce atomu. V principu je však postoj rakouského ministerstva postojem velmi rozumným.
Čemu totiž zabrání betonová zeď? Mohla by zabránit tomu, že v případě roztržení jednoho potrubí nedojde díky švihnutí ocelové trubky i k destrukci potrubí vedlejšího. Na Temelíně jsou místo betonových zdí instalovány tak zvané „omezovače švihu“, což jsou v podstatě ocelové prstence, které potrubí pevně svírají. Toto řešení pochází z amerických norem, je tedy jiné, než řešení německé. Je však horší? Není! Je jen jiné.
Pokud ale u potrubí nainstalujete diagnostický systém, jste schopni zjistit v časovém PŘEDSTIHU, že s nějakou trubkou není něco v pořádku a tuto trubku VČAS vyměnit za jinou, novou! To je přece mnohem lepší, než čekat, až nějaké potrubí praskne a potom spoléhat na omezovač švihu. A je jedno, jestli se budeme spoléhat na ocelový, nebo betonový omezovač švihu! V obou případech je totiž na konci takové události mnoho tun šrotu a jaderný blok odstavený na několik měsíců.
Stejně tak je lepší při prohlídce v servisu zjistit včas nějakou závadu na brzdách a tyto brzdy opravit, než si říkat: „Od čeho je tam airbag? Když selžou brzdy, airbag mě pomůže!“
V Temelíně je instalován „airbag“ americký, rakouští protijaderní aktivisté tvrdí, že německý „airbag“ je lepší a chtějí, abychom namontovali právě ten! My však zůstáváme u „airbagu“ amerického a přidáváme k tomu pravidelné kontroly „brzdového systému“, aby „airbag“ mohl celou dobu životnosti spokojeně „spát“.
Prevence je prostě vždy lepší, než likvidace následků nehody. Rakouské ministerstvo životního prostředí na to přišlo, a dovolilo si svůj názor veřejně prezentovat. Za to jim patří dík. Dík jim patří za rozumný názor a také za projevenou odvahu, v rakouských podmínkách ne příliš vídanou...
Jiří Tyc
• Kde jste kdo?
• Nové jaderné bloky budou
• Zelená dohoda pro Evropu, neboli Gree...
• Ceny elektřiny a obnovitelé zdroje
• Jirko, přesně jsi to vystihl. Souhlas...
• Petře, díky za opravu!
• 9999€/MWh + náklady na systémové služ...
• Jirko, zamyslel jsem se nad dvěmi vět...
Počet článků: 132
Počet autorů: 9
Celkem návštěv: 522437
Dnešní návštěvy: 326
Počet fotografií: 29