Senátoři ČSSD se vydali nedávno na jih. Temelínská jaderná elektrárna je v posledních měsících skloňována ve všech možných i nemožných pádech. Jedni tvrdí, že je to „šrotové zařízení“, druzí říkají, že je to moderní elektrárna vyhovující těm nejpřísnějším mezinárodním normám, a potom jsou takoví, kteří neříkají nic. Jsou už unaveni neustálými dohady kolem jihočeské jaderky. Nejlepší možností, jak si udělat svůj názor, je….podívat se tam!
Při návštěvě elektrárny přivítal senátory ředitel Hezoučký a mimo jiné jim osvětlit situaci okolo turbíny, která je v současnosti tím nejpalčivějším problémem Temelína. „Víme velmi přesně, že podobné problémy při spouštění tak velkého zařízení se objevily i jinde ve světě a to i u vážených firem. Nechceme však jejich jména z pochopitelných důvodů zveřejňovat“, říká ředitel. Odpůrci elektrárny také argumentují „neskutečně dlouhou řadou závad“ na sekundárním okruhu. Byly to závady opět ve světě známé. Rozdíl je jenom tom, že jsme se o nich nedozvěděli. „Temelín je spouštěn jako první elektrárna na světě v přímém přenosu“ tvrdí Hezoučký. Vysvětlit, co se všechno musí vyzkoušet a prověřit při najíždění jaderné elektrárny je téma na celé hodiny a dny. Pokusme se dnes dotknout toho největšího současného problému – temelínské turbíny.
Jaká vlastně je? Je to obrovský stroj, jehož rotor, tedy to, co se točí, má celkovou délku 56 metrů. Točí se několik stovek tun oceli, točí se rychlostí 3000 otáček za minutu. Turbína má jeden díl vysokotlaký a tří díly nízkotlaké. Čím nižší tlak páry, tím je těleso větší. Průměr nízkotlakého rotoru je proto téměř celých 5 metrů! Poslední lopatky tohoto velikého kola jsou dlouhé přes jeden metr. Při provozních otáčkách je na konci těchto posledních lopatek obvodová rychlost větší, než dvojnásobná rychlost zvuku. Také jsou zde obrovské odstředivé rychlosti. Uchycení posledních lopatek drží sílu odpovídající 240 tunám. A to pro jednu lopatku, kterých jsou tam desítky. Zkuste si představit, že se takový rotor na provozních otáčkách vydá z Temelína do Prahy. Byl by tam za necelé čtyři minuty. Samozřejmě teoreticky – kdyby nebyl bržděn. A teď si představte, že při velikosti tohoto soustrojí jsou některé tolerance jedna desetina milimetru! Na jednu stranu desítky metrů dlouhé soustrojí otáčející se obrovskou rychlostí, na druhou stranu přímo hodinářská práce. Není mnoho firem na světě, které by něco takového dokázaly vyrobit.
Pro její současné problémy je podstatné to, že je to první turbína svého druhu, tedy prototyp. My nevíme například, jak dlouho byla zkoušena prototypová Fabií, kolikrát se u ní měnila převodovka, řízení, brzdy, pérování atd. Nevíme, co všechno pracovníky z Mladé Boleslavi trápilo při vývoji nového českého vozu. My, jako běžní občané jsme viděli už odladěnou Fabii na nějakém veletrhu a potom v prodejnách. Dnes už vidíme Fabii jako spolehlivý vůz, který byl v několika zemích vyhlášen jako automobil roku. A teď máme před sebou prototyp turbíny. Stroj, který také musí projít všemi možnými zkouškami. Stroj, který je třeba zkoušet a zkoušet a ladit a ladit. Ale tento stroj je zkoušen za jiných podmínek, než například ta Fabie. Ví se o všem. Veřejnost se může dočíst v tisku, kde jaká trubička praskla, kde kolik oleje vyteklo. Co všechno se na turbíně chvěje. Co na tom, že podobné problémy byly a jsou ve světě běžné? Odpůrci stavby nechtějí slyšet srovnání. Chtějí slyšet jediné: Temelín bude definitivně odstaven.
„Ladění“ turbíny bude ještě nějaký čas pokračovat. Podařilo se vyřešit problém chvění olejového potrubí, nové kuželky regulačních ventilů by měly vyřešit problém s chvěním přívodních potrubí páry a pracuje se i na odstranění problému dosud největšího, kdy se dostal do kontaktu jeden rotor se statorem. Znovu se vymezují vůle, znovu se proměřuje celá turbínová stolice – betonová deska, na které turbína leží. Je to prostě přesná a náročná práce, vycházející z letitých zkušeností pracovníků škodovky.
Jsou tací, kteří říkají: „Tak už to vzdejte!“ Ale proč? Nevzdali to jinde na světě, nevzali to pracovníci v jiných oborech. Jen ten, kdo dokáže řešit vzniklé problémy, jen ten může být úspěšný.
Proč si tak málo vážíme práce českého člověka? Jen proto, že se mu stejně jako jinde nepovede vše napoprvé?
Senátoři odjížděli z Temelína odpoledne a elektrárna na ně udělala dobrý dojem.
Jiří Tyc
• Kde jste kdo?
• Nové jaderné bloky budou
• Zelená dohoda pro Evropu, neboli Gree...
• Ceny elektřiny a obnovitelé zdroje
• Jirko, přesně jsi to vystihl. Souhlas...
• Petře, díky za opravu!
• 9999€/MWh + náklady na systémové služ...
• Jirko, zamyslel jsem se nad dvěmi vět...
Počet článků: 132
Počet autorů: 9
Celkem návštěv: 522439
Dnešní návštěvy: 328
Počet fotografií: 29