Dnes nebudu psát jen o koronaviru, ale víc o tom, že zdravý rozum patří do každé doby.
Nejdřív něco o letecké dopravě. Souvisí to s koronavirem, ale mnohem více je to o byrokracii, o nedostatku selského rozumu, o …. No přečtěte si:
Ano, létají nad námi „letadla duchů“.
A jak jste si mohli přečíst v článku, ztráty jsou cca 2,5 bilionu korun českých. Zatím… Když to vezmu „přes palec“, je to cca 12 nových velkých jaderných bloků.
Chudák Greta jezdí do Ameriky a zpět lodí a nad našimi hlavami létají prázdná letadla. My si tak nějak sami říkáme o zánik civilizace…
Ještě jedna poznámka k letadlům bez cestujících. Všimněte si, že to vadí Britovi, ne nikomu z EU.
Naštěstí, než jsem dopsal tento článek, přišla informace, že EU udělala nápravu a prázdná letadla bezpečně dosedla na zem.
Druhá věc, o které chci dnes psát nesouvisí s koronavirem, ale souvisí též s EU. Jde o nesmyslný tlak na elektromobilitu.
Zde zajímavý článek:
Autor tam má drobnou chybu. Tři fáze při 16 A dají pouze 10,5 kW a nikoliv 22 kW, ale jinak je to v pořádku a velmi zajímavé.
Požádal jsem kamaráda elektrikáře (který mimo jiné na tu chybu přišel), aby mi spočítal, kolik vlastně odeberou elektromobily při nabíjení přes noc. A výsledky jsou šokující!
Tak co třeba Praha?
V současné době je ve městě podle statistik 1 154 376 automobilů. Když všechny vyměníme za elektromobily s baterií o kapacitě 85 kWh a budeme je nabíjet přes noc zhruba 11 hodin, potřebujeme výkon 8,92 GW!
Abychom si uvědomili velikost problému, přidejme ještě pár čísel.
Především instalovaný výkon elektráren v ČR. Pro zdroje vyšší, než 10 MW to bylo v roce 2018 asi 18,6 GW. Nabíjíme ale v noci, takže škrtněme fotovoltaiku a škrtněme přečerpávačky. Ty budou v noci nejspíš doplňovat vodu do horních nádrží. Na druhou stranu můžeme použít i zdroje menší než 10MW.
Můžeme tak počítat s noční kapacitou cca 15 GW.
Ale „protlačíme“ tolik elektriky do Prahy? Ne! Dostaneme tam maximálně 2 GW.
Pro vyšší přenos bychom museli masivně investovat. Navíc část z těch 2 GW musí jít i v noci na jiné spotřebiče než do baterií elektromobilů. Takže střízlivý odhad je, že Praha v noci spotřebuje zdroje o 500 MW a zbytek, tedy 1,5 GW může jít do našich elektrických miláčků.
Vyplývá z toho, že se v jednu noc může nabíjet jen cca 200 tisíc elektromobilů. Když bude Praha celá „elektrifikovaná“, bude si nabíjet občan Prahy své auto jednou za 6 dní.
Nebo bude v Praze výrazně nižší počet elektroaut.
Neprobírám tu vůbec, jaké budou možnosti nabíjení. Zkuste si představit sídliště plné elektrických vozítek a stovky, pardon tisíce tenkých „hadů“ – prodlužovaček – natažených z oken jednotlivých bytů k autům na parkovišti.
A jak je na tom celá Česká republika?
Počet aut v ČR je nyní 5 989 538. Pokud bychom je všechny vyměnili za elektromobily se stejnou baterií, jako jsme použili při výpočtu v Praze, potřebujeme v noci výkon 46,28 GW.
Tedy zhruba 3x tolik, než máme v České republice k dispozici!
K tomu je třeba si uvědomit, že téměř polovina naší výroby elektrické energie je z uhlí, které budeme utlumovat. Někdy kolem roku 2045 budou využívat uhlí jen některé teplárny, a to kdoví jestli. Odečtěme tedy tisíce MW výkonu, který prostě nebude.
Přestaneme vyvážet, což je dobře, ale i tak bude sekyra hluboko zaťatá.
Dejme tomu, že v té době bude stát pátý a šestý blok Dukovan. Jenže ty nahradí EDU 1 až 4 a s bídou přidají 400 MW.
A i kdyby se stal zázrak a byl již v provozu Temelín 3 a 4 a počítejme optimisticky, že by to byly bloky 1400 MW, stejně se nedostaneme ani na dnešní instalovaný výkon.
Abychom uživili všechny elektromobily v republice, museli bychom mít další nové zdroje o výkonu 30 GW. Tedy buď 21 velkých jaderných zdrojů, nebo mnohem více menších bloků plynových.
Nebo další desítky GW ve fotovoltaice a k tomu obrovské zásobníky elektrické energie, abychom mohli to, co ve dne slunce vyrobí v noci nacpat do baterií automobilů.
Bavíme se tu o investicích v řádu bilionů korun českých.
I laik, který energetice nerozumí může na těchto pár číslech vidět, že je to utopie.
Co s tím? Podle mého názoru je třeba na správných místech začít tato fakta prezentovat. Prostě elektromobilita nás nezachrání, nebo si musíme zvyknout na výrazně nižší počet aut.
Může někdo navrhnout, že zkusíme vodík. Ano, pokud vodík vyrobíme ze zemního plynu, bude to fungovat. Pokud ho ale budeme vyrábět elektrolýzou, opět narazíme na obrovskou poptávku po elektrice.
No a na závěr otázka.
Neměli jsme si tuto úvahu udělat dříve, než jsme v EU nastavili nesmyslně přísná kritéria pro výpustě zplodin ze spalovacích motorů a než jsme tím donutili spoustu automobilek vrhnout se do dobrodružství jménem elektro autíčko?
Jiří Tyc
• Kde jste kdo?
• Nové jaderné bloky budou
• Zelená dohoda pro Evropu, neboli Gree...
• Ceny elektřiny a obnovitelé zdroje
• Jirko, přesně jsi to vystihl. Souhlas...
• Petře, díky za opravu!
• 9999€/MWh + náklady na systémové služ...
• Jirko, zamyslel jsem se nad dvěmi vět...
Počet článků: 132
Počet autorů: 9
Celkem návštěv: 522372
Dnešní návštěvy: 261
Počet fotografií: 29